- Fler raster och pauser under skoldagen.
- Lärare ska ha kunskap om vilken typ av läsning som generellt tilltalar pojkar. Här ger hon serier, facklitteratur och dagstidningar som exempel. Christina säger att pojkar kommer att läsa när de hittar material som de vill läsa.
- Pojkars berättelser måste få lärarens gillanden även om de innehåller saker som läraren inte uppskattar. Lärare måste tillåta sina elever att skriva om skräck, fantasy, krig och konflikter. Christina menar att om pojkarna hela tiden får lärarens ogillanden kommer deras entusiasm att avta ännu mer och de hamnar på efterkälken.
Denna blogg innehåller inspiration och tankar kring pedagogisk utveckling i Hammarö kommun.
onsdag 30 oktober 2013
Hur kan skolan hjälpa pojkar att lyckas med läsning?
I tidningen Time finns en artikel som Christina Hoff Sommers skrivit. Christina är forskare vid American Enterprise Institute och hon har tre förslag som kan förbättra undervisningen för pojkar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar