fredag 7 februari 2014

Hur kan vi fånga pojkars läsning i undervisningen?

Kåkå Olsen har skrivit en masteruppsats om pojkars läsning vid Lunds universitet och utifrån det har hon punktat ner sju punkter för att stödja pojkars läsning. Kåkå kom fram till att pojkar läser mindre än flickor och framförallt är det så att de läser andra texter och andra genrer.

  1. Barn gör som deras föräldrar gör och framför allt gör barn som föräldrar av samma kön gör. 
  2. Vidga definitionen av ”läsning” och sluta placera skönlitteratur på piedestal. All läsning är bra för språkutvecklingen och ordförrådet och man kan visst då lära sig om andra människors livsvillkor genom att läsa facklitteratur – och serietidningar också för den delen.  
  3. Gör läsning roligt! Högläsning, läsning och bokprat i mindre grupper samt pyssel och teater i samband med läsning kan gynna pojkar.  
  4. Sluta vifta med pekpinnar i barns och ungdomars läsval. Även fackböcker är ”riktiga böcker” och serier är också läsning. Erbjud, men påtvinga inte, alternativ med utgångspunkt från barnens egna intressen – och var positiv!  
  5. Tjata inte!  
  6. Ställ inte krav på barn och ungdomar och deras läsning som du inte kan leva upp till själv.  
  7. Var säker på ditt svar när du får frågan ”Varför?” Säg absolut inte: ”Det är bra för dig!” Säg i stället: "För att jag läste den när jag var i din ålder och tyckte att den var jätteintressant!" eller "Min kollegas son som är i din ålder läste den och älskade den!" eller "Jag tänkte att du kanske skulle gilla den, du gillar ju ...".
Här kan du läsa artikeln i sin helhet, hos LitteraturMagazinet.

Marlene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar