I senaste numret av Handledarskap till Grundskoletidningen (#6 2015) kan vi läsa en artikel om Sara Persson som arbetar som lärare i svenska som andraspråk på Skogshagaskolan i Västervik. Hon tar emot nyanlända elever i årskurserna 1-6 och ser skönlitteratur och skrivande som en viktig del i arbetet med sina elever. Här kan du läsa hennes blogg. De här fyra metoderna tipsar Sara om för att arbeta språkligt med nyanlända:
1. Tvillingläsning. Bokpaket som består av två böcker, samma bok men på två olika språk tex svenska och arabiska.
2. Använda sig av elevernas modersmål som stöttning och hjälp i undervisningen.
3. Att läsa skönlitteratur i stället för att bara arbeta med arbetsböcker. Sara försöker få in momenten tala, läsa och skriva under varje lektion.
4. Cirkelmodellen. Här och här kan du läsa mer.
Hör av dig till mig om du vill läsa artikeln i sin helhet så ska jag se till att du får den!
Marlene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar