UR Samtiden har lagt ut en föreläsning av läsforskare Ulla Damber från Umeå Universitet. En riktigt intressant föreläsning om hur högläsningen ser ut i förskolan.
Några summeringar är:
- Biblioteksbesök gör att läsintresset skjuter i höjden.
- I en forskningsstudie har man sett att förskolor högläser i snitt 6 ggr/vecka i totalt 23 min.
- Valet av högläsningsböcker är slumpartat, vilken bok som läses verkar vara av underordnad betydelse.
- Högläsningen får alltid stryka på foten om det kommer andra aktiviteter som ska genomföras.
- Högläsningen sker i princip alltid vid "vilan" och är ingen aktiv stund för barnen.
- 94% av all läsning sker inte i något sammanhang.
- Högläsningen är ofta rutinmässig. Syftet är inte genomtänkt utan verkar mest vara för att det ska bli lugn och ro.
- Det skedde nästan ingen uppföljning alls av det lästa.
Ulla Damber säger att det är inte högläsningen i sig som är språkutvecklande. Det är samtalet om det lästa som är språkutvecklande.
/Marlene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar