tisdag 17 december 2013

Betydelsen av tidiga textmöten

UR Samtiden har lagt ut en föreläsning av läsforskare Ulla Damber från Umeå Universitet. En riktigt intressant föreläsning om hur högläsningen ser ut i förskolan.

Några summeringar är:
- Biblioteksbesök gör att läsintresset skjuter i höjden.
- I en forskningsstudie har man sett att förskolor högläser i snitt  6 ggr/vecka  i totalt 23 min.
- Valet av högläsningsböcker är slumpartat, vilken bok som läses verkar vara av underordnad betydelse.
- Högläsningen får alltid stryka på foten om det kommer andra aktiviteter som ska genomföras.
- Högläsningen sker i princip alltid vid "vilan" och är ingen aktiv stund för barnen.
- 94% av all läsning sker inte i något sammanhang.
- Högläsningen är ofta rutinmässig. Syftet är inte genomtänkt utan verkar mest vara för att det ska bli lugn och ro.
- Det skedde nästan ingen uppföljning alls av det lästa.

Ulla Damber säger att det är inte högläsningen i sig som är språkutvecklande. Det är samtalet om det lästa som är språkutvecklande.

/Marlene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar