Regeringen har gett ett uppdrag till Skolverket att genomföra ett läslyft för grundskolan. Här är en kort sammanfattning:
-
Fokus på det kollegiala lärandet.
-
Utbildning av handledare som ska ha till uppgift att
handleda grupper inom området läs- och skrivutveckling.
Målet för insatserna är att ge lärare vetenskapligt väl
underbyggda metoder och beprövade arbetssätt för att utveckla elevernas läs-
och skrivförmåga med syfte att förbättra elevernas läsförståelse och
skrivförmåga.
Insatserna bör fokusera på:
-
Olika lässtrategier, som stödjer både den tidiga som
den mer avancerade läsförståelsen.
Målgrupp
-
Svensklärare
-
Lärare i förskoleklass
-
Andra lärarkategorier kan också vara aktuella.
-
Vissa insatser bör även riktas till rektorer.
Skolverket ska svara för att utveckla en särskild
webbplattform för utbildningen.
Stödmaterial ska också utformas för att stimulera barns
språkkutveckling i förskolan och då med fokus på att utveckla barns intresse
för texter, bilder och skriftspråk i förskolan samt för arbetet med läs- och
skrivutveckling för personal som arbetar i skolbiblioteken. I stödmaterialet
ska även läs- och skrivutvecklingen för nyanlända elever betonas. Vidare bör
metoder för tex träna arbetsminnet och kunskap om när sådana insatser är
effektiva ingå i stödmaterialet.
Satsningen ska påbörjas i större skala from 2015/16, läsåret
innan genomför Skolverket en utprövningsomgång.
Om du vill läsa uppdraget i sin helhet, hittar du det här.
/Marlene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar