Hur utformar vi undervisningen så att alla elever får möjligheter att utveckla olika förmågor som ska bedömas i kunskapskraven?
I denna artikel från Origo berättar Maria Asplund om hur hon arbetar .Maria är matematiklärare i årskurs 7–9 på Erlaskolan Östra i Norrköping. Maria Asplund arbetar också som handledare i Matematiklyftet och arbete med Erlaskolornas pedagogiska utveckling.
Maria Asplund har alltid förmågorna och kunskapskraven i matte i fokus. Mycket av arbetet sker i grupper, bland annat med en matteblogg. Den är ett verktyg för att visa vad man kan.
Maria beskriver i artikeln att eleverna är lösningsfokuserade och det är viktigt att låta eleverna förklara hur de tänker när de löser en problemlösningsuppgift, viktigt är också att ställa följdfrågor så att de kan utveckla sina resonemang. Maria beskriver vidare i artikeln vikten av att avsätta tid i form av längre arbetspass för att tydliggöra målen, tänka enskilt, ha diskussioner, följa upp, tillämpa och reflektera.Hon berättar att hon håller sig medvetet i bakgrunden vid problemlösningsaktiviteter, svarar aldrig på om de gjort rätt eller fel, utan ger bara ny näring åt diskussionerna.
– Ju tystare jag är, desto större utveckling hos eleverna. Min arena kommer senare, beskriver Maria.
Eleverna i grupperna är på väldigt olika nivåer i matematik. De är vana vid att jobba med gruppen som resurs, förklarar Maria Asplund.Det är viktigt att välja uppgifter så att alla kan delta. De ska fungera både för dem som har lite svårare och utmana dem som har lätt för matte. Elever som har läs- och skrivsvårigheter får uppgiften dagen innan och kan använda talsyntes. Ingen ska missa matten för att den har lässvårigheter.
Maria berättar också att hon är tydlig med målen, vilka förmågor som ska bedömas och hur de ska bedömas i kunskapskraven Läs hela artikeln
Annelie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar