fredag 5 september 2014

Frågandets betydelse för lärandet


 


När vi arbetar med formativ bedömning har frågandet en central betydelse för lärandet både för eleverna och läraren. Gunnar Lindberg har skrivit en intressant artikel om frågandets betydelse för lärandet. Han beskriver i sin artikel att:

Frågandet leder framåt, eftersom det söker ett svar.

Frågandet lyfter det egna tänkandet till en metanivå. Jag tänker tydligare på vad det är jag söker

Frågandet hjälper mig att lyssna. Jag måste veta vad jag frågar efter och jag har också ett behov av att lyssna efter svaret på min fråga.

Frågandet hjälper mig att ha kontrollen över mitt lärande. När jag ställer frågorna är det mitt lärande.
Det handlar om och jag kan själv kontrollera detta.

Blir du nyfiken på att läsa mer om frågandets betydelse för lärandet kan du läsa hela artikeln.
Här kan du läsa hela artikeln
Annelie
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar