fredag 30 januari 2015

Att gå en bildpromenad

Bildpromenader nämns då och då när man talar om läsning och barnens/elevernas språkutveckling. Men vad innebär det? Så här skriver Anne-Marie Körling som myntade begreppet i Sverige:

En väl genomförd bildpromenad syftar till att aktivera språket, det talade, det skrivna och det egna uttryckta, och i en nära relation till undervisande fokus utvecklas i samspel med text, lärare och andra elever. Den muntliga undervisningen synliggör elevernas förförståelse och skapar därför möjlighet för läraren att utmana och utveckla eleverna i relation till den. VI är därmed i den berömda utvecklingszonen.

Och hur gör man?
Här modellerar Anne-Marie Körling hur man kan göra. Exempel 1. Exempel 2.
I tidningen Alfa berättar Eva-Marie Nilsson hur hon gör.
Även Marie Trapp, en av lärarna i "En läsande klass", har provat på det här med bildpromenader och skriver om det i sin blogg.

Så om ni är sugna att prova eller bara vill läsa om hur andra gör så kika in på de här exemplen!

Marlene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar